الأربعاء، 18 يوليو 2018

ألعاب جيل التسعينات

العاب جيل التسعينات-أشهر العاب جيل التسعينات-ماهي العاب جيل التسعينات



اشهر العاب جيل التسعينات

ذكريات جيل التسعينات لم تكن مجرد مرحلة مررنا بها فقط وإنما هي مرحلة كانت أكثر من رائعة عندما كنا فيها وأصبحت بمثابة كنز عندما أصبحت ذكري، ولا يستطيع احدا منا ان ينسي ذكريات جيل التسعينات بكل ما فيها وسوف نحدثكم اليوم عن ألعاب جيل التسعينات التي كنا نلعبها جميعا.

ورغم بساطة "ألعاب جيل التسعينات" إلا إنها هى الأقرب إلى قلب جيل بالكامل، وجميعنا يحن إلى هذا الماضى الدافئ بكل تفاصيله وذكرياته الرائعة، جيل التسعينات الذى لم يسعد قلبه سوى شراء بلاد وهمية فى هذه اللعبة الأشهر "بنك الحظ".

فعلى الرغم من أن الزمان يمر والأشياء تتبدل إلا أن هذه الألعاب التى تحمل رائحة الماضى دائما ما تستعيد ذكرها، ونعيد الحديث عنها فى كل مناسبة.

ألعاب جيل التسعينات:

1- لعبة "بنك الحظ": طبعا من غير كلام كل جيل التسعينات لعب لعبة "بنك الحظ" وطبعا كلنا كنا بنتبسط بشراء المدن وازاي تقدر تستحوذ عليها كلها وتعمل جراجات وتدفع الـ رايح والـ جاي فيها وتوصل نقطة البداية وتاخد مرتبك وبعد كدة تبدء تشتري المدن الـ مع صحابك لما يقربوا يفلسوا، ومننساش الورق الـ بيدبسك مبروك حماتك ولدت ادفع 200 جنية وورقة رزقت بمولود خد 50 جنية من كل لاعب وحاجة اخر بهدلة.


لعبة بنك الحظ


2- لعبة يوغي يو: لعبة يوغي خد منا فترة كبيرة جدا من الفرجة علي الكرتون وبعد النجاح الكبير الـ حققة الكرتون قرروا يعملوا ورق اللعبة دي ويبيعوه في المكاتب ويسلام بقي كل يوم ناخد المصروف ونروح نشتري ورق ويابخته الـ ورقة قوية "زي سليفر تنين السماء" أو "تنين راع المجنح" واوراق كتير وطبعا كلنا كنا بنقعد قدام بعض ونلعب زي الكرتون بالظبط وكل واحد وقوة الورق الـ معاه.

العاب جيل التسعينات


3- لعبة "السلم والتعبان": طبعا مش محتاجين نتكلم عنها غير ربنا يقربنا من السلم ويبعد عنا التعبان ويظبط معانا الزهر.

العاب حيل التسعبنات


4- لعبة "المسدس الخرز": طبعا دا كان قمة الأكشن وشغل العصابات.

العاب جيل التسعينات


5- لعبة "مسدس الحبش": دا كان للعيال الفرافير عشان الخرز ميعورهمش إنما احنا كنا بنلعب بالخرز ونكسر لمض الشوارع واخر اجرام.
العاب جيل التسعينات


6- لعبة "كورة الأيس كريم":

العاب جيل التسعينات


7- لعبة "تجميع الدوائر":



8- لعبة البلي: وطبعا دي كانت اللعبة الأشهر بالإجماع في جميع البيوت والتي لم يخلوا بيت منها.

العاب جيل التسعينات


9- معرفش إسمها بس كانت حلوة والله:


10- لعبة نفخ الكورة:



11- لعبة غطيان الحاجة الساقعة:



12- النبلة:



13- حصان الهواء:



14-لعبة سيارات "سابق ولاحق": طبعا دي لو فضلت اتكلم عليها من هنا لبكرة كانت حاجة اكثر من رائعة وطبعا كلنا لازم نكون فاكرين أسماء العربيات (ماجنم-بناسونيك-نورايداجا).

15-ودي اخر لعبة معانا في مقالنا النهاردة:



وبنهاية الموضوع أتمني يكون نال اعجابكم ونكون قدرنا نوصل ليكم اكبر كم من الذكريات وانتظرونا في تكملة لهذا الجزء من العاب جيل التسعينات، نرجو ترك تعليق يبين انطباعكم عن المقال.

مقالات ذات صلة

ألعاب جيل التسعينات
4/ 5
Oleh