الثلاثاء، 17 يوليو 2018

مجالات عمل المهندس المعماري

في موضوعنا السابق تحدثنا عن قسم الهندسة المدنية ومجالات عمله، وعرفناكم معلومات كتيره عن القسم العيوب والمميزات وحاجات تانية تقدروا تشوفوها، أما في مقال اليوم حابين نتكلم معاكم عن قسم عمارة الذي يتلخص في هذه الجمله "من الكهوف والحفر إلي الأبراج الشاقعة" وهذه الجمله تبين مدي تطور قسم عمارة وتطور معه حياة البشر، وهنعرفكم النهاردة مجالات عمل قسم عمارة وعيوب ومميزات القسم وإزاي تبقي ناجح فيه ؟!
مجالات عمل المهندس المعماري





قسم عمارة (Department of Architecture) ..

يعرف قسم عمارة بأنه قسم الفن وعلم الهندسة والبناء، ودا لأن قسم عمارة يختص في كل ما هو له علاقة بالمباني والتصميم بشكل جمالي، حيث يعمل المهندس المعماري علي تصميم المباني بأسلوب فني، وليس ذلك فقط وإنما يعمل على هيكل المبنى والتصميم الداخلي، فتجده يراعي في تصميمه التدفئة، والتهوية، وتكييف الهواء، والسباكة، والأمور الكهربائية، والحماية من الحرائق، والإضاءة، وغيرها من المميزات الخاصة للمشروع.

مجالات عمل المهندس المعماري:


1. مصمم جرافيك:
من متطلبات سوق العمل حاليا للمهندس المعماري الخبرة على برامج الجرافيك (نصيحة الـ عاوز يتميز فالقسم دا يتعلم برامج جرافيك هتخليك في حتة تانية خالص).


2
. مصمم الديكور الداخلي: من مجالات عمل المهندس المعماري انه بيصمم الديكور الداخلي والمساحات الداخلية في مكان التصميم وبيخليها عملية وآمنة وجميلة من خلال تحديد متطلبات المساحة.


3
. مصمم المناظر الطبيعية: تصميم الحدائق والمناظر الطبيعية والمساحات في الهواء الطلق من الحرم الجامعي والمرافق الترفيهية والشركات والمنازل الخاصة وغيرها من المناطق المفتوحة بيكون دا شغل المهندس المعماري فقط.


4
. مدير موقع: أيضا من مجالات عمل المهندس المعماري انه بيخش علي قسم مدني بس من ناحية الميزانية والإشراف على مشاريع البناء من البداية إلى النهاية.


5
. التخطيط والتنظيم: من مجالات العمل انه بيشتغل في التخطيط العمراني ووضع خطط لإستخدام الاراضي لإنشاء المجتمعات العمرانية الجديد وإستيعاب النمو السكاني ورسم مدن وتنظيمها بأكملها.


6
. المساحة ورسم الخرائط: بردو المهندس المعماري بيخش علي شغل مهندس المساحة، ودا لأن من مجال شغلهم رفع مناسيب الأرض ورسم الخرائط بجمع البيانات وعمل خرائط لسطح الأرض.


7. مهندس إضاءة: ودا شغل كبير جدا وعليه طلب كمان لأن أي شركة او بيت هيتعمل في ديكور لازم يكون في مراعاة للإضاءة.


8. مهندس ترميم: وانا شايف ان دا مجال قوي جدا ولازم هيفضل ليه مستقبل لإن طول ما في تراث تاريخ وبيوت قديمة هيكون ليك وظيفة وشغل.


9. تصميم المنسوجات:
متستغربش من مجال العمل دا لأن تصميم المنسوجات يتطلب حساسية للون والبناء والأنماط والأشكال، كما تشتهر الأزياء الراقية بالهندسة المعمارية بطرق عديدة.


10. إدارة فنية معمارية: ودا بيتلخص في أنك كمهندس معماري بتبقي مسؤل عن الإدارة المعمارية وتشرف عليها.




مميزات قسم عمارة..
1. قلة الخريجين ودا بيزيد من فرص العمل ورفع قيمتك العملية.

2. كثرة مجالات العمل مما يتيح لك العمل.

3. العمل بالشركات العامة والخاصة والحكومية والمكاتب الإنشائية أو حتي العمل علي النت ببيع تصميماته.

عيوب قسم عمارة..
القسم دا بيحتاج إنك تكون موهوب جدا وعندك إبداع في التخيل وعندك قوة صبر وسرعة في التنفيذ غير كدة ملوش عيوب.

مقالات ذات صلة

مجالات عمل المهندس المعماري
4/ 5
Oleh