الأربعاء، 6 يوليو 2016

قسم الميكاترونيكس

ماهو قسم الميكاترونيكس

قسم الميكاترونيكس (Mechatronics)..

                                                      قسم الميكاترونيكس يجمع بين الهندسة الميكانيكية، والهندسة الكهربائية، وهندسة الحاسوب وهندسة الإلكترونيات، وقد ظهرت كلمة ميكاترونيكس لأول مرة في اليابان في أواخر الستينيات، واستعملت بعدها في أوروبا قبل أن تنتشر في كل أنحاء العالم كله.

هذا المجال من الهندسة يتضمن تصميم المنتجات الي تعتمد عملها على دمج الأنظمة الميكانيكية والإلكترونية، إذ يقوم بدور المنسق فيما بينها ووضع منظومة تحكم لها (control system).
ومهندس الميكاترونيكس يجب أن يكون قادرا على تصميم واستعمال الدارات الإلكترونية التماثلي والرقمي (Analog and digital circuits)، والمعالج الدقيق(microprocessors)، والآلات الميكانيكية، وحساسات (مجسات) (sensors)، ومحركات (actuators)، وأنظمة التحكم، كي يكون قادرا على الوصول إلى الأهداف المرجوة من تصميمه.


-مجالات العمل في قسم الميكاترونيكس:


1-نظم التحكم عن بعد.
2-
هندسة الحاسوب، وتصميم آليات مثل أقراص الكمبيوتر.
3-أنظمة السيارات.
4-تطبيقات الهواتف الذكية.
5-الرؤية الالية.
6-
هندسة السيارات والمُعدّات الأوتوماتيكية في تصميم أنظمة الكبح المانع للانغلاق.
7-
أنظمة التصوير الطبي.

8-الروبوتس.
9-العمل على الحصول على أجهزة و منظومات بنوعية، وتسهيل تطويرها واستخدامها، و إنقاص حجمها و وزنها وزيادة الوظائف التي تؤديها مع الأخذ بعين الاعتبار خفض الكلفة و استهلاك الطاقة.
10-خطوط الانتاج والتحكم ألالي.

-مميزات قسم الميكاترونيكس:

انك بتكون دارس تخصصات كتير وعارف ميكانيكا وكهربا وكنترول وتقدر تشتغل فى اى حاجه منهم، وانك لو اشتغلت بقسم الميكاترونيكس نفسه, ولقيت الـ يقدرك هتحس بقيمتك.

وطبعا زي ما احنا عرفين قسم الميكاترونيكس هو قسم المستقبل وفي شركات كتير أوي بتسعي أنها تختار النماذج الموهوبة القادرة علي الاستفادة منها, ومن اهم مميزات قسم الميكاترونيكس أنك هتلاقي شركات كبيرة جدا عالمية طالبة مهندسين ميكاترونيكس زي الشركة اليابانية الشهيرة (Xerox).

فقسم الميكاترونيكس هي نتيجة التقدم السريع, ويمكن ملاحظة ذلك من خلال الكثير من الصناعات مثل صناعة الاقراص الصلبة ومدي التطور السريع الذي حدث لها ، الهواتف الذكية ، وانظمة السيارات واجهزة الكمبيوترات المحمولة, ولاننسى أهم أهداف الميكاترونكس وهي صناعة الروبوتات Robotics.

من الاخر القسم عالي أوي ولية مستقبل حلو بس في مصر وبراها بس بيبقي صعب في مصر وربنا يوفقكم..

-عيوب قسم الميكاترونيكس:


وعيوب قسم الميكاترونيكس ان لما بتقول لاى مكان رايح تشتغل فيه انك قسم ميكاترونيكس بيبرق وبيقولك يعنى ايه واحتمال كبير انك تترفض بسبب انه مش فاهم حتى لو انت مؤهل ، تانى حاجه فى مصر انت محتاج تتخصص فى المكان اللى هاتشتغل فيه لان للاسف مفيش مصانع كبيره فى مصر بتعمل كل حاجه فمثلا لو اشتغلت فى الصيانه مش هاتعمل حاجه غيرها وهكذا .. عشان كده وقتها هتكون محتاج تاخد كورسات فى المجال اللى هاتتخصص فيه.

كفاية كدة عن العيوب لأننا كلنا عارفين أم الدنيا مصر مفيهاش شغل خالص لأي قسم فاتوكل علي الله واستخير ربنا وربنا يوفقكم جميعا..
أه صحيح..
              الـ بيتميز في أي قسم هيلاقي بعد كدة
                                                            أعمل الصح x'D





مقالات ذات صلة

قسم الميكاترونيكس
4/ 5
Oleh